In het spoor van de Slag om de Schelde

Op 1 november 1944 landden Britse, Noorse en Belgische commando’s op de Walcherse kust bij Westkapelle. Een deel van de invasietroepen trok door het zuidelijke duingebied op in de richting van Vlissingen om de Duitse kustbatterijen uit te schakelen, terwijl een tweede troepenmacht zich een weg vocht naar het bosrijke noordwesten van Walcheren. Na een week van hevige gevechten eindigde de operatie op 8 november met de capitulatie van de laatste Duitse troepen bij Vrouwenpolder.

Negen wandelroutes
Negen wandelroutes voeren je door het slagveld van 1944. Je volgt de opmars van de geallieerde commando’s door het Walcherse kustgebied letterlijk op de voet. Onderweg passeer je de vele  zichtbare en onzichtbare sporen van operatie Infatuate II die Walcheren tot een waar openluchtmuseum van de Tweede Wereldoorlog maken. Op bijzondere plekken sta je stil bij de strijd die er is geleverd. De handige wandelkaarten in dit boek helpen je om je weg te vinden.

Met wandelapp
Onderweg  kun je gebruikmaken van de speciaal voor deze wandelingen ontwikkelde app voor je Android of Apple-telefoon of tablet. Op de app vind je niet alleen alle relevante route-info en gedetailleerde wandelkaarten, maar bijvoorbeeld ook links naar de musea die je onderweg tegenkomt én de 14 minuten durende film ‘Commando’s strike Walcheren’ van de Noorse commando Per Jonsson.

Over het boek
Paperback, 17 x 24 cm, 144 pagina’s, ruim tweehonderd foto’s en kaarten, waarvan vele in kleur.

Waar te koop
Vanaf 6 oktober 2023 is het boek ook verkrijgbaar in het Duits. Dit is het eerste boek over de Slag om de Schelde zijn dat in het Duits verschenen is.
Het boek  is, zowel in het Nederlands als in het Duits, verkrijgbaar via Stichting Tuys ongewoon gewoon, in de boekhandel en online bij uitgever  Marberg Media.
Prijs per exemplaar: € 23,99.

Wat eraan vooraf ging
In 2019 was het 75 jaar geleden dat de Slag om de Schelde had plaatsgevonden en deze werd dat jaar herdacht. Tot die tijd kreeg de Slag om de Schelde in Zeeland in de geschiedenisboekjes niet of nauwelijks aandacht. Met het bestuur van Stichting Tuys hebben we contact gezocht met Hans Sakkers * om hier voor Walcheren verandering te brengen. Daar vond namelijk de slotakte van de Slag om de Schelde plaats.

We zijn gezamenlijk op het idee gekomen om  een wandelgids  te maken over de gehele opmarsroute van de geallieerden in 1944:  Infatuate II . De wandelgids bevat volop militair-historische informatie en informatie over cultuur, natuur en historie van het landschap. Volgens ons is dit de eerste keer dat zowel de zuidelijke als de noordelijke opmarsroute, dus de gehele Infatuate II, op deze manier als geheel onder de aandacht wordt gebracht!

Geïnspireerd door herdenkingsmonument De Menen­poort in Ieper hebben we met elkaar ‘In het spoor van de Slag om de Schelde’ ook tot een monument willen maken voor allen die om het leven kwamen tijdens of als gevolg van operatie Infatuate II. Dit geeft in onze ogen een nóg indringender beeld van de ingrijpende gevolgen van ope­ratie Infatuate II voor de betrokken militairen, zowel aan gealli­eerde als aan Duitse zijde, en voor de bevolking van Walcheren.

* Over de auteur
Hans Sakkers is auteur van vele publicaties over militair-historische onderwerpen. Hij is medeauteur van het standaardwerk ‘Slag om de Schelde 1944. De beslissing in de strijd om West-Europa’, dat is bekroond met de Zeeuwse Boekenprijs 2020.
‘In het spoor van de Slag om de Schelde’ is geschreven door Hans Sakkers in samenwerking met Anne-Marie Vermazen en Martha Wedts de Swart. Met bijdragen van Hans Houterman, Wim en Ineke Midavaine.  Aan deze uitgave is medewerking verleend door een enthousiast team vrijwilligers, onder meer van Stichting Tuys ongewoon gewoon te Oostkapelle.

Deze uitgave is  financieel mogelijk gemaakt door genereuze bijdragen van de Gemeente Veere, het familiefonds Hurgronje en een anonieme donateur van Stichting Tuys ongewoon gewoon.